• mii

Supercomputación i les seues aplicacions per al professional de l'Enginyeria Informàtica

L'assignatura Computació d'Altes Prestacions té com a principal objectiu la formació de professionals, tecnòlegs i investigadors en el camp de la computació d'altes prestacions i paral·lelisme. S'incideix en la formació acadèmica, de recerca i de transferència de tecnologia que permetrà als alumnes incorporar-se a centres o departaments d'innovació, recerca i desenvolupament, empreses del sector, parcs tecnològics, parcs industrials, centres d'alta tecnologia, centres de processament de dades d'empreses privades o organismes públics i/o començar la realització de la tesi doctoral en l'àrea de la computació d'altes prestacions.

Les aplicacions de la computació d'altes prestacions i en concret el paral·lelisme s'estenen pràcticament a tots els àmbits on la programació es manifesta com a útil. En l'actualitat, la computació paral·lela està sent utilitzada en multitud de camps per al desenvolupament d'aplicacions i l'estudi de problemes que requereixen gran capacitat de còmput, bé per la gran grandària dels problemes que aborden o per la necessitat de treballar amb problemes en temps real. D'aquesta forma, el paral·lelisme en l'actualitat, a més de constituir diverses línies obertes d'intensa labor investigadora, pot trobar-se en infinitat d'aplicacions en camps molt variats, entre els quals destaquem:

• Modelatge predictiu i simulació. Entre aquests modelatges destaquem la previsió meteorològica numèrica i l'oceanografia.
  • El desenvolupament industrial també reclama l'ús de computadors per a progressar en el disseny i automatització de projectes d'enginyeria, la intel·ligència artificial i la detecció remota dels recursos terrestres. En aquest camp destaquem: la intel·ligència artificial i automatització (processament d'imatges, reconeixement de patrons, visió per computador, comprensió del parla, deducció automàtica, robòtica intel·ligent, sistemes experts per computador, enginyeria del coneixement, etc.).
  • Recerca mèdica: En l'àrea mèdica els computadors ràpids són necessaris en tomografia assistida, disseny de cors artificials, diagnòstic hepàtic, estimació de danys cerebrals i estudis d'enginyeria genètica.
  • Restauració d'imatges: La restauració d'imatges elimina o minimitza algunes degradacions en una imatge, tals com les originades per imperfeccions en els sensors o en la transmissió.

Però en l'actualitat la tecnologia de supercomputación no solament s'aplica a gran escala. Versions reduïdes dels supercomputadores s'usen en la tecnologia més quotidiana: Ordinadors personals, dispositius mòbils, servidors HPC. Els ordinadors personals (fins i tot mòbils i tables) ja incorporen tecnologia HPC: multi-core, unitats de coma flotant, unitats de procés vectorial (SIMD), memòries d'alta freqüència.

Màster Enginyeria Informàtica

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464